Mitt författarskap 

Mitt författarskap började med en spritväska i brunt läder

Min farmors far tar spritväskan i den ena handen och motboken i den andra.

Konjaken ligger i säkert förvar på vägen hem från bolaget. Det kan behövas eftersom han har lite svårt att komma överens med spakar och pedaler samtidigt som han ska hålla ögonen på vägen och snurra på ratten i tid när vägen krumbuktar sig.

Det är en lördagskväll våren 1926. Veckan som avdelningschef på Cloettafabriken är slut. Min farmors far avnjuter den gyllene drycken tillsammans med en fet cigarr hemma i herrummet.

Min farmors mor knycker cigarren när han bara kommit halvvägs, drar ett bloss och förkunnar att det är dags att planera min farmors bröllop. 

Två generationer senare ärver jag väskan. Den är vackert sliten, hörnen är skavda och konjaken sedan länge urdrucken.

I väskan ligger i stället en pärlbroderad festklänning och ett pannband med en stor fjäder. Det är min farmors mors klänning och den luktar art déco och malmedel. Jag får veta av pappa att hon bar den på min farmors bröllop.

Väskan och klänningen får mig att fundera. Och att börja skriva. Jag hittar flera intressanta händelser i pappas släkt men framför allt hittar jag starka kvinnor.

Jag lägger ut de spridda bitarna och syr ihop dem med fiktiva delar. Det blev till slut romanen Pennskaft & pessar, den första delen i en trilogi. Läs mer om boken och beställ ditt signerade exemplar här ->

Boken finns också inläst som ljudbok, du hittar den på Storytel, Nextory och Bookbeat. Den finns också tillgänglig som e-bok via ljudbokstjänsterna och som ljudbok och pappersbok på många bibliotek. 

Nästa del, som utkommer i januari 2025, heter Drömmar & dråpslag. Det är en fristående fortsättning som även den tar sin början 1926. Handlingen löper fram till maj 1940 och utspelas i Sverige och Danmark. Beställ ditt signerade exemplar här ->

Den tredje delen, som kommer så småningom, kommer att utspelas i Sverige under beredskapstiden och i Danmark under den tyska ockupationen. 

Mer om tiden då Pennskaft & pessar utspelar sig

Berättelsen börjar 1926, ett av de år i vad som senare kom att kallas ”Det glada tjugotalet”.

Första världskriget har ganska nyligen tagit slut och optimismen stiger i Europa. Industrialiseringen tar fart och det sätter sina spår i konst, design och arkitektur. Människor blickar optimistiskt framåt mot sociala och tekniska framsteg.

Den stilperiod som nu formas kallas Art déco (av franskans ”art décoratif”). 

I stället för de asymmetriska, böljande, organiska former som tidigare varit populära, använde Art déco-formgivare och konstnärer nu i stället symmetriska, rätlinjiga och geometriska former.

Formgivare och konstnärer hämtade inspiration från antiken men också från rådande konstriktningar som till exempel kubismen och funktionalismen. Man kombinerade gärna motiven med det nya formspråk som hörde till maskinerna och industrin. 

Nya moderna material kom i ropet vid den här tiden, bland annat rostfritt stål, plast, bakelit, aluminium och krom. Färgskalan skärptes och starka färger och kontraster blev populärt.

När det gällde modet lät man midjan hasa ner på höften, vilket skapade en smalare silhuett. Kvinnorna klippte håret kort och det var modernt med långa pärlhalsband och att röka cigarett i ett långt munstycke.

Art déco var en stil som kom att representera både lyx, livsglädje och modernitet.

Med den nya tiden kom nya idéal. Nu kunde kvinnorna äntligen slänga korsetterna som tidigare fjättrat deras kroppar och gå över till den nya bekvämare klädstilen. Kjollängden kortades av, vilket underlättade kvinnors rörlighet betydligt.

Modemedvetna män bar både väst och kavaj, samt byxor med slag. Finare gentlemän hade fickur i kedja i västfickan och spatserkäpp. Sommartid bar man gärna linnekostym och halmhatt.

I bokomslagen på förstasidan ser du ett exempel på hur typsnitten (stilen på bokstäverna) kunde se ut på till exempel affischer och tidskriftsrubriker under den här perioden. 

Nya tider – nya material

En mycket känd byggnad som är uppförd i Art décostil är The Chrysler Building i New York. Den är 319 meter hög och var när den fullbordades 1930 världens högsta byggnad.

Den översta delen, spiran, pryds av halvmåneformade bågar dekorerade med solstrålar som omger de trekantiga fönstren. Längre ner finns formelement som bevingade kylarlock, hjul och stiliserade bilar.

Allt inspirerat av den moderna tidens frihetssymbol – automobilen. Som grädde på moset kläddes byggnaden i ett av tidens nya material: en rostfri stållegering bestående av krom och nickel.